събота, 4 октомври 2014 г.

ТЕХНИЧЕСКИ СЪВЕТИ ЗА ПИСАНЕТО

                    СЪВЕТИТЕ НА КЛИФЪРД ЗА ПИСАНЕТО
                 6th ed., copyright 2005, by Dale Lothrop Clifford
Ясното писане е изключително важно умение. Най-добрият начин за подобряване на стила на писане е като пишете, но четенето на добре написани материали също е ценно, тъй като ще ви даде възможност да видите как може да се използва езикът.
От вас не се очаква да създавате есета, доклади и отговори на изпитни въпроси, които са пълни с „големи“ думи и моден език. Вместо това трябва да развиете ясен стил на писане, който ви позволява да предавате на другите вашите познания, идеи, теории, интерпретации и всичко останало. Разбира се, трябва да използвате правилната психологическа терминология, но ако читателят ви трябва да препрочита изречение, параграф или страница по няколко пъти, за да открие какво сте искали да кажете, значи те са написани зле. Само защото някои статии са написани зле стилистично и в литературен смисъл, не означава, че е приемливо вие да създавате текстове, които са трудни за четене и за разбиране. (Освен това вас ще ви оценяват по написаното за разлика от авторите на статии.)
                                   ПЛАГИАТСТВО
Казано просто, плагиатството е актът на присвояване на работата на някой друг и представянето ѝ за своя. Най-очевидното плагиатство е да представяте за своя разработка, която е писана от друг, преписана, открадната или „заета“. Най-често срещаните форми на плагиатство обаче са резултат от небрежни парафрази и цитиране. Парафразата трябва да прави нещо повече от просто сменяне на няколко думи от оригинала, а директният цитат (независимо дали е фраза или един параграф) трябва да се придружава от надлежното ...  пълен текст

понеделник, 29 септември 2014 г.

ЗА ЛИТЕРАТУРАТА КАТО ИЗКУСТВО

Значителна част от четящите люде знаят, че изкуството е краен продукт на възпроизвеждане и възприятие на база натрупани впечатления, знания и творческа изява  на субективните представи на конкретния творец за себе си, обществото и заобикалящия го свят като цяло.Изкуството като продукт от творческата дейност на твореца, в зависи-мост от предназначението си, „стил и направление” е форма на естетическо възприятие и възпроизвеждане на база на натрупани качествени знания, умения и талант, за да създаде и представи конкретната творба. Тя може да бъде живопис, графика, музика, кинематография, сценарии, театър и т.н.Естетиката е дял от философията, занимаващ се със същността и възприемането на красивото, изящното красноречие и всичко свързано с конкретиката на изкуството.Естетическото оценяване може да бъде много сгъстено или безкрайно противоречиво, частично, интелектуално и интерпретативно.Произведенията или „обектите” на изкуството, създадени от конкретни творци в литературата и изящни майстори (художници, скулптори и др.), предизвикват и пораждат конкретни емоции (мисли, чувства), представи и идеи чрез възприятията.Литературата спада към изкуството, т.е. „изкуство по предназначение”. Защо? Литературата най-често включва произведения от писмен вид, в които конкретния автор разказва определен сюжет, заплетена история, която привлича не само вниманието, но държи в неизвестност и напрежение читателя, с майсторството на красноречието, силата на словото и владеенето на съспенса.Основни носители на литературния текст са книгите, но в нашето съвремие литературата присъства и в интернет като цитати и като цели текстове.Художествената литература, както се знае е изкуство по предназначение – народност, период и религия; наред с живописта и музиката, със съществената разлика, че борави с езика и с езиковите знаци, докато другите изкуства са семиотични системи, имащи твърде различен знаков характер.Всеки текст (произведение под каквато и да е форма) може да бъде литературен, когато е възприет като такъв, когато задоволява някакви или нечии вкусове / критерии, за да попадне под маркера на литература (маркер за елитарност и значимост).Художествената литература като същност и значимост е изкуството да се владее умелото използване на езика.Това е умението, дарбата да се говори не само добре, но и убедително, и умело говорене пред публика. Синоним на това качество е „красноречието”, както и „ораторското изкуство”, което се отнася и до писмения дискурс и писмените текстове, като изкуство в писането, подредбата, изложението и т. н. на текстовете.За качеството на художествената образност на дадено литературно произведение, изключително важно значение е литературният стил на автора, който преди всичко е индивидуален. Той се ражда от автора и неговия талант и способност да пише. Стилът се оформя не само от обема на прочетените книги, които би трябвало да се подбират по значимост и оценка, но най-вече и от задълбочения анализ и работа върху творчеството на литературните класици от всички времена (било проза или поезия).Преди всичко литературният стил се оформя и обуславя от конкретния, и характерен исторически период, в който живее писателя, от своеобразието на конкретните моменти, обществено-икономическите отношения, от конкретните литературни направления, течения и политически вълнения в конкретния момент и най-вече от личността на писателя – неговия талант и умения, от способността му да наблюдава живота във всичките му категории и прояви.Изключително важно значение е индивидуалния начин на мислене, усещане, чувстване и т.н.; и най-вече умението да отрази с художественото майсторско слово, което е отражение на оригиналностИменно стиловете качества и мирогледа на автора, му позволяват с творческата индивидуалност, талант и чрез майсторското слово да отрази и пресъздаде съответните художествени образи, и заплетени интригуващи ситуации. За да се получи вълнуващ ефект, авторът трябва да е майстор на съспенса.На базата на логическия и образно-емоционалния стил, една художествена творба, може да се каже, че отговаря и попада под маркера за елитарност и значимост.Художествената словесност се формира на границата между поезията и прозата, чрез теоретично осмисляне.Поезията е изкуство на мига, който трябва да се усети и улови на момента, но е необходим талант  и изискано концентрирано слово. Поезията като същност  има много лица и проявления. Тя е най-прозрачното изкуство, тъй като негов инструмент и материал е речта, езикът, словото… То е навсякъде и във всичко, и е най-изявено именно в литературата, най-вече в поезията, защото тя е конкретно състояние на духа и концентрация от чувства и слово, негова висша еманация. Стихотворенията като продукт са изградени от определен обем и порядък от подбрани думи, които със своята възвишеност и естетика разголват душата. Накратко казано тя е конкретна вселена, сътворена чрез красноречието. Поезията е ерархия на словесността. Поради тази причина съществуват различни нива на поезията: едноизмерна и многоизмерна, елементарна и сложна, плитка и дълбока, душевна и духовна, сетивна и свръхсетивна, и т.н.Поезията е загадка (неразгадана тайна), понеже мнозинството от читателите не притежават необходимите вътрешни сетива, за да я възприемат и разберат.Поезията е дар Божи. Тя избира своя поет, а не той нея. Поезията е откровение не само за автора, но и за нейния ценител, който е осенèн от нейната тайственост и събужда неговите сетива (вътрешни и духовни).Истинската и възвишена поезия  се определя като тайнствен и жив мост между видимото и невидимото, по който пътува духът.Поезията е велико изкуство, което е израз на емоцията и красотата на словесността, отразяваща чувствата на поета породени от уловения миг.Художествената литература е изкуство, което изгражда своите образи чрез словото / т.е. лингвистичния език в цялата му лексика и семантика/. Словесните художествени образи също се подчиняват на логиката на образното обобщение на типизацията и индивидуализацията, на пластичния език на изкуството. Словесния художествен образ притежава своя специфика като своеобразна словесна живопис със следните особености:     - не притежава конкретна предметна нагледност, възниква в съзнанието на читателя чрез възсъздаващото /репродуктивно/ въображение;  - възможности за свободно и цялостно изображение на пространствено-временните измерения на обектите и човека; да разтяга или сгъстява времето на действието, да го праща назад в миналото или в бъдещето /интроспекция/;     - изобразява свойства на явленията, недостъпни за други изобразителни изкуства звучене, движение и др.;   -чрез метафоризацията, хиперболизацията, антропоморфизацията /одухотворяването/ създава непостижими за друго изкуство одушевени природни образи и картини или образи символи;   - като никое друго изкуство е в състояние да предаде интелектуалното съдържание на личността / тъй като само думата е носител на мисъл/, поради което много изкуства постоянно търсят синтез на словото.Средствата на словесната живопис са преносните значение на думите, групирането им в неразчленими образи, носители на непредаваемо по друг начин значение, стилистичните фигури, тропите, ритмично-метрическата и интонационно-звукова организация на речта. Благодарение на тях литературно-художествената форма придобива многослойност и многозначност, многопосочно асоциативно въздействие върху въображението на читателя, оркестрова полифенкционалност / духовна, емоционална, оценъчна, хедонистична и т.н./ Формалната структура на литературно-художественото произведение е в последна сметка най-пълна и адекватна езикова обективация на нейното художествено съдържание. Тя не може да бъде задълбочено изследвана от поетиката и стилистиката откъснато от него. Но литературно-художествената форма притежава своя относителна самостоятелност, структура и езикови механизми, чието изследване е от изключителна важност за литературознанието. Художествената литература притежава родови, видови и жанрови особености като изкристализирали в нейното развитие съдържателно-формални структури. Нейното възприемане и въздействие има своя специфика, но съвпада с естетическата роля на изкуството.  

© Николай Пеняшки – Плашков
Добрич 26 септември, 2014 г.

НАЙ - СТАРАТА ПИСМЕНОСТ НА СВЕТА

КЛИНОПИСНО ПИСМО 1

Българските земи са дали най-старата писменост на света. Това не е поредната сензация, родена в главата на някой псевдоучен. Сензационната новина съобщи на нарочна пресконференция археологът проф. Николай Овчаров. Той показа третата по рода си керамична плочка с пиктографско (рисунково) писмо, подобно на египетската писменост. Плочката била подарена на професора от бизнесмен, пожелал да остане анонимен. Овчаров само уточни, че е от район в Южна България. Най-древната “книга” престояла в частната колекция на дарителя около 20 години и е в изключително добро състояние.
—————————————————————– 

Първата писменост в света, по-древна и от тази на шумерите, е открита край врачанското село Градешница. Този факт все още е известен на малко хора, въпреки че откритието е направено още през 1969 г. от археолога Богдан Николов и неговия екип. Зад проведените разкопки стояло тогавашното ръководство на музея във Враца.
Знаци от тази древна система за писане били открити върху уникална плоча и дъна на керамични съдове. Писмеността, открита край Градешница, е по-стара от тази на шумерите с около 1000 години. „Това е всъщност протописменост, състояща се от пиктограмни и идеограмни знаци, които могат да означават и цели фрази”, разказа Георги Ганецовски, археолог от врачанския исторически музей.
КЛИНОПИСНО ПИСМО 2

Той поясни, че тази особеност на писмеността е причина тя да не бъде разчетена и до днес. Ганецовски допълни, че има няколко опита за дешифриране на пиктограмите, но нито един от тях не е успешен. “Мисленето на хората от неолита се е различавало коренно от съвременното ни мислене.Затова и писмеността им се е базирала на разсъждения, чужди на нашите.  Това пък предизвиква сериозни затруднения при разчитането на древните знаци”, коментира Ганецовски.Плочката от Градешница е от около 5000-та година пр.н.е. Тогава цивилизацията, чиито носители се заселили в района 1000 години по-рано, достигнала своя апогей. Вече на територията на България, в случая Врачанско, имало много големи и богати селища. По това време се появил и първият метал. Хората започнали да добиват мед, което довело до рязко повишаване на стандарта.Вероятно напредъкът в различните области от живота на тогавашното общество довел до необходимост от създаването на писменост. Резултатът била системата от знаци, открита до врачанското село,а другата при разкопките при с. Караново, Новозагорско.Самата плочка е с размери приблизително 7 на 8 см и дебелина 1,3 сантиметра. Изработена е от добре изпечена и емайлирана керамика. Тя е изписана едностранно, само в единия ъгъл на обратната страна е започнато издълбаването на следващите знаци. Самите те представляват триъгълници и ромбове с поставени на различни места точки. На едно от полетата е изобразено схематично изображение на човешка фигура с протегната лява ръка.Плочката датира от първата половина на петото хилядолетие преди Христа, категоричен е проф. Овчаров, позовавайки се на експертизата на доц. Красимир Лещаков. Изображенията са близки до писмените знаци на плочките от Градешница и Караново, които обаче са доста по-схематични. Навярно никога няма да можем да разчетем тeзи знаци, но очевидно става въпрос за наченки на развитие на писменост, коментира проф. Овчаров. Той разясни, че тези първи опити за графично изобразяване на информация са имали култов характер и значението им е било известно само на посветените жреци. “Не сме наясно дори от коя страна трябва да се разчита плочката. Ако човешката фигура на нея се разглежда в легнало положение, най-вероятно да става въпрос за жертвоприношение. Но ако се разглежда от друг ъгъл, това може да е самият жрец. Триъгълниците с точки са символ на женския полов триъгълник и съответно на плодородие, а ромбовете – на благоденствие въобще, анализира Овчаров.

 

Видният ни археолог напомни, че още през 1969 г. сред неговите колеги се разгърнали дискусии относно смисъла на знаците върху плочките от Градешница и Караново. Той се присъедини към мнението на доц. Красимир Лещанов, че най-правилно е да се говори за опити за създаване на прототипа на сричковото писмо, наложило се в края на III – началото на II хилядолетие пр. Хр.Проф. Николай Овчаров отхвърли като неприемливи опитите на псевдоучени като Стефан Гайд да тълкуват след компютърна обработка текстовете, закодирани в подобни пиктограми. “След изчистването на линиите на рисунъка всеки вижда каквото си иска – на един му се струва, че това е кон, на друг – че е сграда”, лаконичен бе професорът.

автор: Константин Събчев 

информация:  в-к "СТАНДАРТ"


НАЙ-ДРЕВНИТЕ ЕЗИЦИ

Шумерски език - 2900 години преди новата ера 

Египетски език - 2700 години преди новата ера 

Акадски език - 2400 години преди новата ера 

Еблаитски език - 2400 години преди новата ера 

Еламски език - 2400 години преди новата ера 

Хуритски език - 21 век преди новата ера 


6

Хетски език - 1650 години преди новата ера 

Лувийски език - 1400 години преди новата ера 

Хатски език - 1400 години преди новата ера 

Гръцки език - 1400 години преди новата ера 


Угаритски език - 1300 години преди новата ера 



File:Wiktprintable without text.svg