Уроци за писатели

Уроци за писатели, ч. 1



Уроците на Нанси от EndlessStory
(със съкращения)



Тук ще поместя трите основни урока на този сайт в продължение на три седмици – все пак, имаме „Неделно (а не – ежедневно) четиво за писатели”. Имайте предвид, че както предупреждават и съставителите на самия сайт, няма кой да провери домашните Ви, но със сигурност имате онзи „първи читател”, на когото можете да се доверите. Или пък ще изчакате две седмици и ще се върнете към написаното, когато вече няма да бъдете толкова пристрастни, за да ги редактирате, а защо не – и развиете.....

продължете да четете от тук:     БЛОГ НА ВЕСИСЛАВА САВОВА

******************************************


НЕДЕЛНО ЧЕТИВО ЗА ПИСАТЕЛИ



 Знам, че сред пишещите има хора, на които всичко им е ясно; хора, които (си мислят, че) са превзели върха на тънкия занаят, наречен "творческо писане" и тази страница не е за тях. Нещо повече, ще намерят хиляди слабости в нея. Но за другите, които знаят, че имат още какво да научат, от днес, 09.02.2014 г., започвам всяка неделя да публикувам преведени от мен материали, които се надявам да бъдат полезни за някого. 


2014/02/09
Адаптирани преводни съвети за творческо писане

От “Писателската стая” на  BBC
в която се разглежда писането на сценарий, 
но е леснпо риложимо за всякакъв вид литература.
1. Да развием идеята си

Всички идеи са точно толкова добри, колкото героите, които ги довеждат до края, а всички добри идеи трябва да бъдат драматични. „Драма” буквално означава „действие” – да действаме!
Кое е централното драматично действие във Вашата идея? Каква е историята? Имате ли достатъчно неустоимо пътуване за Вашия герой, а и за Вашата публика, за да продължат напред?
Да създадете ясен, разбираем свят е решаващо. По-малкото често е повече – писателят трябва да знае всички правила и да познава средата на този свят – но на публиката ѝ стига да остане увлечена, без да бъде обърквана.
Налага Ви се да внесете свежа перспектива във вече познати приказки, светове, теми и жанрове.
Също така, решаващо е как публиката усеща преживяването. Няма нищо по-объркващо от смесването на жанрове, освен ако не е направено много интелигентно.
Трябва да знаете защо тази идея сега е важната. Каква физическа реакция търсите – да разсмеете, да разплачете, да предизвикате, да изплашите, да държите на ръба?
Не пишете за нищо, за което не Ви е грижа.

2. Форма и формат
„Сюжетът е пътят, по който историята поема,
историята – пътуването, което правите”
Пол Аштън

Формата е какъв вид история разказвате, а форматът – къде точно може да бъде представена историята. Колкото по-ясно оформен и форматиран е ръкописът Ви, толкова по-впечатляващ и ефективен ще бъде той за другите.

3. Героите
„Пиша, защото имам тайни, които никой друг не знае”
Тони Граундс

Героите са тези, които отличават страхотния ръкопис и писател от добре подготвения ръкопис и писател. За да създадете страхотен герой трябва да знаете как изглежда светът от негова гледна точка – да му влезете под кожата и да погледнете от негова перспектива. Страхотните герои са активни, а не – пасивни. Те са непрекъснато на път – физически, емоционален, психологически – и винаги се опитват да направят, вземат или стигнат до нещо. Това, което искат, може и не винаги да е ясно или да е мъгляво дори, но те трябва винаги да искат или да се нуждаят от нещо. От тук идват дилемата и изборът, а от тях – драмата и комедията.
Страхотните герои са специални – те не са като всички останали. Кое е специалното у Вашия герой? Кое е уникалното?
Какъвто и да е героят Ви, той трябва да бъде емоционално ангажиран. На читателя трябва да му се прииска да прекара известно време с него, за да разбере: какво...
продължете да четете от:  БЛОГ НА ВЕСИСЛАВА САВОВА






Няма коментари:

Публикуване на коментар