Уроци за писатели, ч. 1
Уроците на Нанси от EndlessStory
(със съкращения)
Тук ще поместя трите основни урока на този сайт в
продължение на три седмици – все пак, имаме „Неделно (а не – ежедневно) четиво
за писатели”. Имайте предвид, че както предупреждават и съставителите на самия
сайт, няма кой да провери домашните Ви, но със сигурност имате онзи „първи
читател”, на когото можете да се доверите. Или пък ще изчакате две седмици и ще
се върнете към написаното, когато вече няма да бъдете толкова пристрастни, за да ги
редактирате, а защо не – и развиете.....
продължете да четете от тук: БЛОГ НА ВЕСИСЛАВА САВОВА
продължете да четете от тук: БЛОГ НА ВЕСИСЛАВА САВОВА
******************************************
НЕДЕЛНО ЧЕТИВО ЗА ПИСАТЕЛИ
Знам, че сред пишещите има хора, на които всичко им е ясно; хора, които (си мислят, че) са превзели върха на тънкия занаят, наречен "творческо писане" и тази страница не е за тях. Нещо повече, ще намерят хиляди слабости в нея. Но за другите, които знаят, че имат още какво да научат, от днес, 09.02.2014 г., започвам всяка неделя да публикувам преведени от мен материали, които се надявам да бъдат полезни за някого.
2014/02/09
Адаптирани преводни съвети за творческо писане
От “Писателската стая” на BBC,
в която се
разглежда писането на сценарий,
но е леснпо риложимо за всякакъв вид
литература.
1. Да развием идеята
си
Всички идеи са точно толкова добри, колкото героите, които
ги довеждат до края, а всички добри идеи трябва да бъдат драматични. „Драма”
буквално означава „действие” – да действаме!
Кое е централното драматично действие във Вашата идея? Каква
е историята? Имате ли достатъчно неустоимо пътуване за Вашия герой, а и за
Вашата публика, за да продължат напред?
Да създадете ясен, разбираем свят е решаващо. По-малкото
често е повече – писателят трябва да знае всички правила и да познава средата на този свят – но на
публиката ѝ стига да остане увлечена, без да бъде обърквана.
Налага Ви се да внесете свежа перспектива във вече познати
приказки, светове, теми и жанрове.
Също така, решаващо е как публиката усеща преживяването.
Няма нищо по-объркващо от смесването на жанрове, освен ако не е направено много
интелигентно.
Трябва да знаете защо тази идея сега е важната. Каква
физическа реакция търсите – да разсмеете, да разплачете, да предизвикате, да
изплашите, да държите на ръба?
Не пишете за нищо, за което не Ви е грижа.
2. Форма и формат
„Сюжетът е пътят, по който историята поема,
историята – пътуването, което правите”
Пол Аштън
Формата е какъв вид история разказвате, а форматът – къде
точно може да бъде представена историята. Колкото по-ясно оформен и форматиран
е ръкописът Ви, толкова по-впечатляващ и ефективен ще бъде той за другите.
3. Героите
„Пиша, защото имам тайни, които никой друг не знае”
Тони Граундс
Героите са тези, които отличават страхотния ръкопис и
писател от добре подготвения ръкопис и писател. За да създадете страхотен герой
трябва да знаете как изглежда светът от негова гледна точка – да му влезете под
кожата и да погледнете от негова перспектива. Страхотните герои са активни, а
не – пасивни. Те са непрекъснато на път – физически, емоционален,
психологически – и винаги се опитват да направят, вземат или стигнат до нещо.
Това, което искат, може и не винаги да е ясно или да е мъгляво дори, но те
трябва винаги да искат или да се нуждаят от нещо. От тук идват дилемата и
изборът, а от тях – драмата и комедията.
Страхотните герои са специални – те не са като всички
останали. Кое е специалното у Вашия герой? Кое е уникалното?
Какъвто и да е героят Ви, той трябва да бъде емоционално
ангажиран. На читателя трябва да му се прииска да прекара известно време с
него, за да разбере: какво...продължете да четете от: БЛОГ НА ВЕСИСЛАВА САВОВА
Няма коментари:
Публикуване на коментар